Vy a vaše osobní značka
Jsem rozená markeťačka. Tělem i duší. Bývaly doby, kdy jsem byla zodpovědná za velké značky a za zády mi stály mnohamilionové rozpočty mezinárodních společností. Ty doby jsou však už dávno pryč. Teď si stojím za zády sama a buduji značku, která dává lidem světlo a naději, že může být líp.
Tou značkou je Hana Wolf. Nestojí za ní hromada peněz, ale otevřené srdce a touha svítit tam, kde je potřeba. Jak tedy můžete budovat svou vlastní značku? Jak šířit do světa vaše poslání? O tom je dnešní článek.
Vaše značka: Kdo jste?
Dřív, než začnete podnikat jakékoli aktivity, sedněte si a zamyslete se nad tím, kdo jste. Je jedno, zda chcete budovat svou osobní identitu, váš projekt nebo firmu. Ze všeho nejdůležitější je dopřát si čas a klid a začít přemýšlet nad tím, kdo vlastně jste. Jděte až tak daleko, že svou značku připodobníte k osobě. Je to muž nebo žena? Jak je starý nebo stará? Co rád/a dělá ve volném čase? Jak přesně vypadá? Buďte ve svém popisu co nejdetailnější. Tento úkol je skutečně základem vaší další práce. Pokud svůj domácí úkol neuděláte dobře, budou vaše marketingové snahy připomínat spíš výkřiky a výstřely ve snaze zaujmout publikum. To však nechcete. Abyste místo střílení začali mířit, je klíčové sednout si a pořádně si promyslet vaše jádro. A tím je právě podrobná odpověď na otázku „Kdo jsem?“.
Jasně formulujte svou vizi
Kam kráčíte? Jaký je váš směr? Co si přejete? Mou vizí je inspirovat druhé k tomu, aby v sobě našli sílu žít naplněný život. Jasně před sebou vidím plné sály zářících očí a sebe s mikrofonem v ruce ve své síle a radosti. Vidím naplněné workshopy a lidi, kteří se ke mně jdou nechat inspirovat. Tento obraz je to, co mě vede a v co věřím. Svému publiku nabízím sebe samu a svůj příběh, že i oni mohou být radostní a spokojení. Nabízím jim podporu, dávám jim odvahu a věřím v jejich vlastní sílu. Nepochybuji o sobě a o svých schopnostech. Namísto bezbřehého utrácení za všemožné vzdělávací kurzy se soustředím na to, co je pro mě podstatné: práce s hlasem a pevné, avšak uvolněné držení těla. Pro tyto účely mi slouží rétorické kurzy, Alexandrova technika a pravidelné masáže. Pokud už jdu na nějaký kurz, musí jasně korespondovat s mou vizí. Vždy se sama sebe ptám, v čem konkrétně mě obohatí pro mé poslání. Ano, mám své koníčky a zájmy, ale ty dělám pro radost a odpočinek. Takové volnočasové aktivity byste si měli dopřát bez ohledu na výši vašeho příjmu. Najděte si alespoň jednu věc, kterou děláte rádi a u které si odpočinete. Načerpáte tak sílu a tvořivou energii, kterou pak můžete vložit do své práce.
Dejte o sobě vědět
V dnešní době existuje mnoho médií, jak můžete světu dát najevo, že existujete. Zde se však ještě zastavme. Komu o sobě vlastně chcete dát vědět? Kdo je váš zákazník, posluchač, klient? Zamyslete se nad tím, pro koho tvoříte, ať už je to cokoli. Doporučuji, abyste si při tomto přemýšlení uvědomili, že skutečně zásadní je, aby „vaši“ lidé hlavně ocenili vaši práci. Pokud si vás lidé váží, bude vás práce bavit a nabíjet. Nemyslete na to, že hlavně potřebujete příjem a peníze. Ano, peníze jsou důležité, avšak není nic horšího než člověk, který bere vaše služby jako samozřejmost. Asi před dvěma lety jsem vyslovila odvážné přání: „Přeji si pracovat s lidmi, kteří jsou přímo za mnou a chtějí mě.“ V dnešním konkurenčním světě skutečně odvážná věta. A dnes jsem nesmírně šťastná a vděčná, že se stala realitou. Ale zpět k médiím. Jak jsem již řekla, dnes je jich mnoho. A nemám teď na mysli televizní, tištěnou nebo rozhlasovou reklamu. Ta je fajn pro velké značky, které potřebují zasáhnout masy. Vy se však (aspoň doufám) chcete dotknout srdcí ostatních. Pokud z vás lidé cítí teplo, upřímnost a vřelost, budou se rádi vracet. A co víc, řeknou o vás ostatním. A to je ten nejlepší a nejdražší marketing na světě. Takže moje rada zní: Aby se o vás lidé dozvěděli, začněte se sdílet. V jakékoli formě. Dnes letí obrázky, fotky, videa a články. Dejte do toho srdce a sdílejte to, co koresponduje s tím, kdo jste.
Vytrvejte a buďte systematičtí
Píšete, sdílíte, a klienti nepřicházejí? Co udělá průměrný člověk? Vzdá to a řekne si, že to stejně věděl, že klienti nepřijdou a že na něj nikdo nebyl zvědavý. A to je ta základní chyba. Právě zde se odděluje zrno od plevele a potvrzuje se, že ti skutečně silní a odhodlaní přežijí. Pokud se zrovna nacházíte v podobné situaci, vzpomeňte si na vaši vizi (plné sály, plný diář, peníze na účtu z proplacených faktur, přibývající objednávky). Této vize se držte. A pracujte dál. Systematicky. Nevzdávejte to. V dnešním světě nestačí jen si otevřít obchod, založit webovou stránku nebo čekat, až přijde zákazník, který využije vaší služby. Dnešní zákazník má obrovskou možnost výběru. A víte, co chce? To nejlepší a neváhá si za to zaplatit. Ve chvíli, kdy pochybujete o sobě, nebudete vysílat ten správný signál. Rada, kterou v takovém případě používám, je velmi jednoduchá, zato účinná: Přestaň fňukat a začni makat. Ne, nemáte mít nad sebou bič. Máte použít energii, kterou byste profňukali na to, abyste tvořili. Cokoli, co cítíte, že je pro vás správné. Ať už jsou to letáčky, články, semináře, videa, fotky… Je na vás, v čem se cítíte dobře. Vyčleňte si čas, kdy se těmto aktivitám budete pravidelně plně věnovat. Ne až vám poteče do bot, ale pravidelně. I zde platí pravidlo: Miřte namísto zběsilého střílení do neznáma. Zvláště pokud do svých marketingových aktivit investujete. Nejdřív si vyzkoušejte, že na dané médium či marketingovou aktivitu vaše publikum skutečně reaguje. A až pak investujte více. Důležité je, aby byl váš marketingový mix pěkný, čistý a aby reprezentoval to, kým vy nebo vaše značka jste.
Nebuďte v tom sami
I já jsem součástí krásného projektu Škola pro Ženy, který mě nesmírně obohacuje. Jsem pyšná na to, že mám svou vlajkovou loď, od které mám podporu, zázemí a láskyplné vztahy. Mám místo, kde mohu publikovat, krásné a útulné prostředí, kde se mohu realizovat, a hlavně kolegyně, které jsou pro mě spíš sestry. Je to takové spokojené a radostné partnerství. Avšak i zde je důležité uvědomit si, že to nefunguje tak, že budu jen tak sedět a věci se budou dít samy. Ti, kdo nás pravidelně sledujete, víte, že píšeme, natáčíme videa, přednášíme, pořádáme workshopy a věnujeme se individuální klientele. Ale i v těchto zastřešených aktivitách nesmím zapomenout na to, že na sobě neustále musím a chci pracovat. Škola pro Ženy za mě nenapíše článek, nenamluví video ne kameru nebo k němu nenapíše scénář. Všechna ta příprava a průprava k tomu, aby výsledek vypadal dobře, je na mně. To já si musím sednout a vytvořit obsah, který se pak šíří dál. Ano, spojujte se, sdružujte se, ale zároveň si uvědomte, že výhradní spoléhání na partnery a na druhé vám klientelu nevybuduje. Budete jen čekat a možná se toho bude pramálo dít. Budete mít jen nesplněná očekávání, budete frustrovaní, a pro partnery tak možná budete koulí na noze. Je to stejné jako ve vztahu: chcete-li mít hezký a kvalitní vztah, musíte dávat oba, ne jen jeden. A pochopitelně si musíte jeden druhého vážit a mít se rádi.
Vytvořte si komunitu
V marketingové terminologii se tomu říká WOM (word of mouth). Ve zkratce to znamená, že si lidé o vás povídají a zpráva o vás se šíří. Proto, aby se o vás povídalo, je důležité, abyste poskytovali skutečně kvalitní služby. Máte? Výborně! To nejdůležitější je splněno. A teď je jen potřeba o svých službách dávat vědět. Komunikujte tedy se svým publikem ať už na facebooku, blogu, youtube, nebo formou direct mailu. Začněte si postupně budovat svou komunitu a oslovujte. Jak? Právě již zmíněným sdílením. Z reakcí publika nejlépe zjistíte, co funguje a co ne. Že to neumíte? Tak se to naučte. Toto je druhý bod, kdy se odděluje zrno od plevele. Pokud se přestanete učit, zamrznete a nebudete atraktivní pro vaše publikum. I já se dále učím a vyvíjím. Teď aktuálně jsem se ponořila do studia facebookové komunikace a reklamy. Navíc se učím efektivně používat Instagram a jiné online nástroje, abych byla své komunitě ještě blíž. A víte, kolik mě to stálo? 0 Kč. Dnešní svět je rovněž krásný v tom, že poskytuje spoustu cenných informací zcela zdarma. A tak je teď zkouším, a pokud si budu chtít své znalosti prohloubit, ráda se přihlásím na vzdělávací kurz. Ale až budu mít vyzkoušeno a zažito to, co mám k dispozici nyní.
Neuvařte se
Sama jsem si ověřila, že příliš mnoho projektů je někdy na škodu. Můžete být všude, nicméně má to skutečně smysl? Já razím pravidlo čtyř. Tedy čtyři kanály, na které pravidelně přispívám. Za mě jsou to články (tam patří i můj blog), videa, facebook a Instagram. Jako doplněk používám LinkedIn a Google+. Na hlavní čtyři kanály se soustředím, a pokud nekonzultuji, věnuji jim značnou část svého času. Zbylé dva slouží na to, aby i tyto komunity o mně věděly. Pokud mám materiál, který těmto platformám svědčí, sdílím jej. Avšak priorita jsou ty čtyři. Dbám na to, abych přispívala pravidelně a aby obsah byl kvalitní. Již jsou za mnou doby, kdy jsem přemýšlela o dalších blozích, protože jsou moderní, nebo o psaní v angličtině, abych zacílila na větší publikum. Ano, bylo by to fajn, jenže pak by se z mé práce vytratila radost. Sice bych měla spoustu nástrojů a médií, ale byla bych unavená a otrokyní svého vlastního světa. Tak raději všude s sebou nosím sešit a pero, do kterého si píši postřehy, nápady, náměty na články a vlastní citáty, které pak sdílím. Jeden den v týdnu mám vyhrazený na psaní delších textů, a co stihnu, to stihnu. Jsem ve své práci aktivní, avšak nezapomínám na jedno pravidlo: MUSÍ MĚ TO BAVIT :-)
A když vás vaše práce baví, tak to potom cítí i vaši lidé, kteří dřív nebo později vyhledají vaše služby nebo si koupí váš produkt.
Chcete začít realizovat váš sen, a nevíte jak na to? Právě pro vás je určen koučinkový program „Objevte svůj talent a začněte žít svůj sen“ nebo přijďte na individuální koučink v oblasti kariérního poradenství.
Napsat komentář